В периода 25-27 ноември 2021 г. Министерство на туризма организира участието на Република България с информационен щанд на площ от 88 кв.м. на международното туристическо изложение 8th Athens International Tourism & Culture Expo 2021, което се провежда в Атина, Гърция. България бе избрана за страна – почетен гост (Honored country), като новината беше обявена от Министерство на туризма на 21 октомври и е публикувана на официалния уебсайт на изложението https://aite.gr/en/bulgaria-honored-country-at-8th-athens-international-tourism-amp-culture-expo-2021/ .

Поради пандемията от COVID-19, изложението се провежда в хибридна форма – на място и онлайн. Чрез виртуален щанд всеки онлайн посетител има възможност да направи с едно кликване теле-конферентна среща с изложителите.

Интересът на българския туристически сектор към щанда на България е голям, като участие са заявили седем фирми, общини и организации: Община Банско, Асоциация "Фестивалите в България", Профилактика, рехабилитация и отдих ЕАД, Замъкът в Равадиново – „Влюбен във вятъра“, Рила Травел ЕООД, „Гранд хотел Банско“ и Хотел „Регнум“ – Банско.

Ключов акцент в рамките на изложението е провеждането на двустранно бизнес събитие в областта на туризма с участието на представители на ресорните туристически власти на България и Гърция, търговската служба на българското посолство в Атина и представители на бизнеса, общини и организации от двете държави.

8th Athens International Tourism & Culture Expo 2021 е най-голямото международно изложение за туризъм в Атина, в което всяка година участват представители от всички туристически сектори в Гърция и чужбина. Тази година участие вземат над 120 изложители от Гърция, България, Кипър, Дания и други, а 150 международни купувачи (buyers) от 50 страни (от Европа, Балканите, Близкия изток, Русия, Турция, САЩ и Канада) ще се включат в b2b срещи с изложителите. Изложението предлага възможност на всички участници да увеличат контактите си, да изградят нови бизнес партньорства и да открият нови дестинации. Събитието обхваща туристическите категории: Почивка (Leisure), Луксозен туризъм и Бизнес туризъм (MICE) с акцент върху културния туризъм.

България и Гърция развиват активно взаимодействие в областта на туризма. Гърция е основен целеви пазар за България, като през 2019 г. тя се нарежда на второ място по брой туристически посещения в страната ни (над 1 100 000). Заради пандемията и противоепидемичните мерки, посещенията от всички пазари, включително от южната ни съседка, значително намаляха от началото на 2020 г. насам, но плавно се възстановяват през 2021 г. Гърция продължава да бъде в топ 10 на пазарите с най-голям входящ туристопоток към страната ни.

България привлича гръцките туристи предимно със зимни почивки (ски и сноуборд) и балнео и СПА в съчетание със здравен туризъм. Летните почивки също са сред избора на съседите ни, следвани от посещения при познати, както и практикуване на еко и селски туризъм.          

В рамките на изложението заместник-министърът на туризма на Гърция София Захараки посети българския щанд. Тя бе посрещната от Н.Пр. посланика на Република България в Атина - г-н Валентин Порязов.

Заместник-министър София Захараки поздрави всички български участници и изрази готовност и желание за засилване на двустранното сътрудничество между Гърция и България. Според нея това може да стане чрез създаване на общ продукт за далечни пазари, фокусиране към специализирани и устойчиви форми на туризъм като винено-кулинарен, културен, еко, СПА и др. С гръцкия заместник-министър бе обсъдена възможността за участие на южната ни съседка в рамките на Ваканция и СПА Експо, което ще се проведе през м. февруари 2022 г. в София

Задълбочаването на бизнес връзките и сътрудничеството между България и Гърция в туризма беше и във фокуса на двустранна работна среща в рамките на изложението в Атина.

В бизнес събитието взеха участие представители на ресорните туристически власти на България и Гърция, търговската служба на българското посолство в Атина и представители на бизнеса, общини и организации от двете държави.

Тема на дискусия бяха мерките за подкрепа на туризма в условията на пандемия. Същевременно, бяха разгледани и перспективи за неговото възстановяване, както и възможностите за генериране на допълнителна добавена стойност. В този контекст държавните органи и участниците дискутираха начините за създаване и промотиране на съвместни бизнес продукти между България и Гърция, които да бъдат предлагани на потребители от далечни пазари – например в САЩ и др. Тази инициатива е залегнала в Съвместната програма за действие, подписана между министерствата на туризма на двете държави и е с хоризонт до края на 2022 година.

Осъществяването на интензивни контакти в областта на туризма между Гърция и България е от съществено значение, защото този отрасъл е сред най-засегнатите от настоящата пандемия. Бизнес събитието дава шанс да се реализират редица нови контакти, да се обсъдят в предварителен порядък нови инициативи и проекти, да бъдат показани успешни бизнес практики в сектора.

Развитието на актуалните тенденции в туризма – а именно, преходът към по-зелена, устойчива, дигитална и безопасна екосистема – също бе обсъдено. Това бе важен акцент от разговорите, като продължение на факта, че в рамките на ЕС се поставят основите на разработваната Програма за развитието на туризма с хоризонт от 2030 до 2050 г.