„Кратките пътувания са една реална възможност страната ни да работи за постигането на дългосрочната си цел – да се превърне в целогодишно посещавана дестинация.“ С тези думи министърът на туризма доц. Стела Балтова се обърна към участниците в дискусията "Краткосрочните пътувания – предпоставка за туризъм в четири сезона“, организирана от Министерството на туризма в рамките на Международна туристическа борса ВАКАНЦИЯ/СПА ЕКСПО.

Министър Балтова подчерта, че много и разнообразни са възможностите, които страната ни може да предложи като целогодишна дестинация - алтернативни форми на туризъм извън активните сезони като културен, СПА и еко/приключенски туризъм, ученически ваканции, предпразнични кампании и др.

Тя обърна внимание, че целевите групи, към които българската туристическа индустрия трябва да се съсредоточи, са основно две - чужденци от пазари на близки разстояния – както традиционни (Румъния, Гърция, Турция, Сърбия и Македония), така и пазари с нереализиран до момента потенциал (Албания, Унгария, Словакия, Италия и Беларус).

Втората и не по-малко важна посока трябва да е ориентирана към българите, пътуващи в собствената си страна. „България трябва да отговори на тенденциите, за да продължи към устойчив ръст в чуждестранните посещения и пътуванията на българите в страната", подчерта министър Балтова. Тя призова представителите на бизнеса и регионите да се съсредоточат върху по-ефективното прилагане на smart пакети – кратки, пълноценни почивки на изгодни цени, резервирани онлайн в рамките на 100 секунди.

Министърът на туризма показа данни от доклада European Traveler Insights. Той регистрира три тенденции в пътуванията на европейците през 2016 г., които ще влияят на търсенето през 2017 г. и следващите години. Преди всичко това е  фактът, че европейците предпочитат повече, но по-кратки пътувания. През 2016 г. резервираните полети за кратки почивки са със 17% повече в сравнение с 2015 г. Втората  насока отчита, че пътуващите резервират изходящи и обратни полети на различни компании, за да спестят пари. Хората, които са направили това през 2016 г. са с 21% повече от тези през 2015 г. От комбинирането на авиолиниите средната цена на полет за кратките почивки спада със 7% - от 177 на 167 евро през 2016 г. Според третата тенденция технологиите все повече завладяват туристическия пазар – в момента на час се осъществяват над 7 млрд. калкулации на цена на полет, а времето за резервация на директен полет е около 100 секунди. Онлайн резервациите на пътувания са най-големият сектор в електронната търговия, който е 3 пъти по-голям от втория сектор – този на индустрията за облеклото, стана ясно от думите на министъра на туризма.

По данни на Световната туристическа организация от общо около 1,2 млрд. международни посещения през 2015 г. 50% са генерирани от жители на Европа, а 76% са осъществени в района на произход на пътуващите. Според НСИ средната продължителност на престоя на чужденци  у нас от 7,1 нощувки през 2001 г. е спаднала до 4,7 нощувки през 2015 г. Общо 84% от всички пътувания на българите са в страната, като 53% са кратки – една до три нощувки, а 31% са дълги (над четири нощувки). Също според националната статистика и други изследвания средната продължителност на престоя в България за периода 2001-2015 г. е 2,4 нощувки, като най-висока е по Черноморието, Рила, Пирин, Родопите, Долината на розите.  

В дискусионния панел  се включиха също Любозар Фратев, председател на туристическо сдружение „Тракийски туристически район“ и Общински съвет по туризъм-Пловдив, Даниела Стоева, член на Управителния съвет на АБТТА, направление „Туризъм“, Жулиета Серафимова, генерален директор на Гранд хотел „София“ и директор бизнес развитие на „София хотелс мениджмънт“. Модератор на дискусията беше доц. Соня Алексиева.