По време на третото заседание на Консултативния съвет по туризъм, проведено онлайн, вицепремиерът и министър на туризма Марияна Николова заяви, че се работи усилено по посрещането на летния туристически сезон 2021 г. в условията на пандемията от COVID-19 и изрази надежда, че кризата е в своя край и в най-скоро време ще бъде преодоляна, въпреки че няма как да не остави своя трае отпечатък върху по-нататъшното развитие на туристическата индустрия.

Вицепремиерът представи анализи, според които входящият туристопоток от чужбина, както и вътрешният туризъм са малко под равнището от 2019 г. и близо до постигнатите резултати през 2020 г. Стремежът е да се използва потенциалът за привличане на още български гости, които традиционно почиват в чужбина, като техният интерес да бъде насочен към малките курорти, както и към морски и СПА туризъм. Тенденцията е да се търсят места за настаняване с малък капацитет – като къщи за гости, но се очаква най-много българи да отседнат в хотелите, предвид голямата леглова база.

На срещата бяха очертани и проблемите пред лято 2021 – късен старт на резервациите, масовата ваксинация, по-малко използване на въздушен транспорт, както и факта, че децата не подлежат на ваксинация.

 

Вицепремиерът призова работещите в бранша - всички, с пряк или косвен досег с клиентите и туристите, да се ваксинират доброволно в четвърта фаза, като подчерта, че това е единственият начин туристите и клиентите на заведенията да се чувстват сигурни и че отговорното поведение е единственият начин секторът да бъде съхранен и максимално бързо да работи за своето възстановяване. Необходимо е браншовите организации, които настояваха за приоритетно ваксиниране за заетите в сектор туризъм, както и всички ангажирани с предоставянето на продукти и услуги в бранша, да направят необходимата организация сред своите служители за имунизацията.

Вицепремиерът каза, че лично се е уверила в предприетите редица мерки с цел справяне с разпространението на COVID-19 и стриктното им изпълнение, както на Черноморските ни летища и летище София, така и в редица туристически обекти из страната.

Министърът представи и предприетите мерки за стабилизиране на сектора, както и визия за дигитална трансформация в туризма. Тя наблегна на някои от акцентите на приетата Годишна програма за национална туристическа реклама за настоящата година. Основната ѝ цел е да се наложи положителен имидж на България като безопасна, сигурна и спокойна дестинация. Фокъсът на внимание е поставен върху вътрешния туризъм, съседните страни и Европейски и други пазари, които са традиционни целеви пазари за входящ туризъм и от които има възможности за пътуване.

 

От макроикономическа гледна точка туристическият сектор в България е не само важен компонент на БВП, но и съществен източник на приток на чуждестранна валута за платежния баланс на страната. В тази връзка се предвижда да се извърши проучване с цел създаване на аналитична рамка и инструментариум за оценка на дела на сектор Туризъм към БВП, в изготвянето на което ще се включи и академичната общност в лицето на УНСС.